SEO Consultant

Hallo daar! Even voorstellen, mijn naam is Romano Groenewoud en ik ben reeds 10+ jaren actief als zijnde SEO freelancer. Ik help organisaties van elke omvang aan een betere performance in de organische zoekresultaten van Google. Ik werk voor bedrijven variërend van ZZP tot multinationals. Ik heb voor vrijwel ieder type bedrijf gewerkt, voor B2C, B2B, overheid en ook non-profit.

Een SEO consultant inhuren: wanneer moet je dat wel en wanneer niet doen?

SEO is de ruggengraat van je digitale marketing, maar hoe weet je wanneer het het juiste moment is om een SEO specialist in te huren? Dit is wat je moet weten.

Ben je op zoek naar een manier om je online aanwezigheid te vergroten? Zo ja, dan vraag je je misschien af of het tijd is om een SEO (zoekmachine optimalisatie) specialist in te huren om je inspanningen te ondersteunen. Of je nu overweegt om een freelancer of een SEO bureau in te huren, het is een goed idee om de voor- en nadelen af te wegen voordat je een overeenkomst sluit.

Tegenwoordig gebruikt de overgrote meerderheid van de mensen het internet als ze zoeken naar producten en diensten die ze nodig hebben. Als gevolg daarvan gebruiken ze uiteindelijk een zoekmachine, zoals Google, Yahoo of Bing, om de antwoorden op hun vragen te vinden. Begrijpen hoe zoekmachines met SEO werken kan een uitdaging zijn, dus het is onwaarschijnlijk dat je van de ene op de andere dag een professional wordt. Aan de andere kant hoef je niet diepgaand over SEO te leren als je met een specialist werkt.

Dus, is je bedrijf klaar om een SEO specialist in te huren? Lees verder om te leren wanneer het ideaal is om met een professional op dit gebied te werken en wanneer je het zelf kunt doen.

Waarmee helpt een SEO consultant?

Als je besluit om met een SEO freelancer te werken, dan zijn er verschillende gebieden waar hij of zij bij zou kunnen helpen. Enkele manieren waarop een SEO-professional je kan helpen zijn:

Geoptimaliseerde creatie van inhoud. Inhoud is de ruggengraat van zoekmachine optimalisatie. Je moet ervoor zorgen dat de inhoud die je publiceert geoptimaliseerd is om goed te scoren in zoekmachines en voldoet aan de behoeften van je doelgroep. SEO specialisten kunnen je helpen geoptimaliseerde inhoud te creëren en ervoor te zorgen dat deze het doel treft.

Linkbuilding

Linkbuilding is een geweldige manier om je website te positioneren als een autoriteit in je vakgebied. Daarom heb je veel links van hoge kwaliteit nodig die terugverwijzen naar je website. Er zijn verschillende manieren om backlink campagnes uit te voeren, maar vele vergen vaak een aanzienlijke hoeveelheid tijd. Een SEO specialist kan deze taak van je bord halen en je helpen snel links te verwerven.

Trefwoordonderzoek

Om on-page SEO te optimaliseren, moet je passend zoekwoordenonderzoek doen. Ook al ken je misschien zelf de belangrijkste zoekwoorden in je vakgebied, een SEO-specialist kan je daarbij helpen. Zo kun je de juiste zinnen gebruiken en sancties van zoekmachines vanwege keyword stuffing vermijden.

Website audits

Als je wilt dat zoekmachines je website goed ranken, moet je ervoor zorgen dat de on-page en technische SEO van je site in orde is. Een professionele SEO-specialist kan je website van tijd tot tijd auditen om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt. Als zoekmachines zien dat je website regelmatig wordt bijgewerkt en geen gebroken links bevat, kunnen je rankings verbeteren.

Dit zijn slechts een paar manieren waarop SEO-professionals kunnen helpen met je digitale marketinginspanningen. Maar niet alle specialisten in deze industrie zijn gelijk geschapen, en het is belangrijk om de juiste persoon of het juiste team te zoeken om je inspanningen te ondersteunen.

Wanneer heeft het zin om een SEO consultant in te huren?

Werken met een specialist is een goed idee als je de SEO best practices wilt volgen. Er zijn ook andere veel voorkomende situaties waarin het zinvol is om een individu of team in te huren ten behoeve van SEO, waaronder:

Je wilt je SEO-strategie verbeteren

SEO staat misschien niet bovenaan je lijstje als je voor het eerst een website bouwt. Misschien wil je de website gewoon in de lucht krijgen. Uiteindelijk zul je je echter moeten richten op SEO om verkeer naar je site te leiden. Als je bezig bent met het verbeteren van je SEO-strategieën, kan het inschakelen van een professional ervoor zorgen dat je op het juiste spoor zit. Bovendien kunnen ze je helpen veelvoorkomende valkuilen te vermijden die anders je campagne kunnen schaden.

Je website trekt geen verkeer aan

Als je website geen verkeer genereert, is het noodzakelijk om veranderingen aan te brengen. Bovendien kan een gebrek aan verkeer voor zoekmachines betekenen dat je site niet veel bezoekers heeft, wat het moeilijk maakt om je ranking te verbeteren.

Je hebt er het budget voor

Gemiddeld bedragen de kosten van SEO-diensten rond de 500 Euro per maand in Nederland. Hoewel investeren in SEO diensten niet goedkoop is, kan het een lonende investering zijn als je meer verkeer naar je site wilt genereren en conversies wilt verhogen.

Hoewel er een breed scala aan prijsopties beschikbaar is, vergeet niet dat je krijgt waar je voor betaalt. Je moet ervoor zorgen dat je voldoende middelen hebt om SEO-specialists in te huren die werk van hoge kwaliteit leveren.

Je team is dun bezet

Je hebt misschien een intern team dat verantwoordelijk is voor je online marketingstrategie, maar als ze te dun bezet zijn, moet je een specialist inschakelen die kan helpen. Op die manier kan je team tijd besparen op andere gebieden, en kun je je SEO-campagnes in een positie brengen om te slagen.

Het ontbreekt je aan SEO-kennis

Als je niet weet hoe je zoekmachine optimalisatie in je eentje moet aanpakken, is het tijd om een professionele dienst in te schakelen. Ook al begrijp je misschien de basis, je kunt moeite hebben om te concurreren met de mensen aan de top van de zoekmachine rankings. Je moet SEO-professionals met de nodige vaardigheden inhuren om te kunnen concurreren met de topresultaten.

Je hebt geen tijd om SEO algoritme updates door te nemen

Zoekmachine optimalisatie is een reis, geen bestemming. Zoekmachines veranderen voortdurend hun algoritmen, dus je strategie moet ook evolueren. Je hebt dagelijks veel te doen, en je hebt misschien geen tijd om al die veranderingen bij te houden. In plaats daarvan zou je een professional kunnen inhuren wiens taak het is om algoritme veranderingen bij te houden.

Je herontwerpt je website

Ten slotte, als je bezig bent met het herontwerpen van je website, moet je ervoor zorgen dat je SEO voorop hebt staan. Een van de gemakkelijkste momenten om wijzigingen aan te brengen in je SEO-campagne is wanneer je je website aan het bijwerken bent.

Wanneer nog even wachten met het inhuren van een SEO consultant

De grootste reden waarom je misschien wilt wachten met het inhuren van een SEO strateeg is dat je niet de middelen hebt om er een te betalen. Misschien kun je een minder dure optie vinden, maar dan krijg je niet per se de resultaten die je zoekt. Daarom is het misschien beter om te wachten, je geld te sparen, en te wachten tot je het budget hebt om een SEO-specialist met de vereiste opleiding en ervaring in te huren. Ook al kun je misschien een meer betaalbare SEO dienst vinden, die levert misschien niet hetzelfde niveau van diensten.

Hoe vind je een geschikte SEO consultant

Als je op zoek bent naar een SEO specialist die je kan helpen, zijn er verschillende stappen die je moet volgen.

Identificeer je doelen

Wat zijn de doelen van je SEO-project? Wil je je verkeer verbeteren? Wil je je ranking in de zoekresultaten verhogen? Wil je je conversiepercentage verhogen? Een SEO specialist kan je met al deze zaken helpen.

Bepaal je budget

Je moet ook nadenken over je budget. Hoeveel geld heb je te besteden? Verschillende diensten kosten verschillende bedragen, en je moet transparant zijn over hoeveel je bereid bent uit te geven aan de campagne. Op die manier kun je het rendement van je investering maximaliseren.

Beslis tussen een bureau of freelancer

Wil je werken met een bureau of een freelancer? Een freelancer is misschien betaalbaarder, maar een bureau heeft meer middelen tot zijn beschikking.

Stel vragen

Wat zijn enkele van de grootste vragen die je in gedachten hebt? Je moet ervoor zorgen dat je doelen overeenkomen met het bureau. Op die manier kun je jezelf in een positie brengen dat je tevreden bent met de resultaten van de campagne.

Bekijk referenties

Voordat je iemand inhuurt, moet je om referenties vragen. Praat met een aantal van die referenties om te zien of ze tevreden waren met de resultaten.

Vraag een audit aan

Je zou altijd om een website-audit kunnen vragen voordat je een definitieve beslissing neemt over wie je wilt inhuren. Wat zijn enkele van de veranderingen die het bureau aanbeveelt? Zorg ervoor dat je blij bent met hun suggesties.

Als je deze punten in gedachten houdt, kun je de juiste SEO consultant vinden om je te helpen met je behoeften.

Waarom mij inhuren als SEO consultant voor jouw bedrijf?

SEO Specialist inhurenIk maak jouw organisatie wendbaar en flexibel v.w.b. de zoekmachine marketing. Ik zorg ervoor dat jullie organisatie het onderste uit de kan haalt m.b.t. de SEO performance. M.a.w. hoger in Google, meer relevante bezoekers, meer omzet. En dit alles tegen een betaalbaar tarief dat zeker in tijden van inflatie vrijwel onmogelijk meer te vinden is in Nederland.

Omdat het tarief meevalt hoef je nooit te overpeinzen of je wel of niet een vraag aan mij stelt om ergens naar te kijken, voor de besteding hoef je het niet te laten. Fijn die peace of mind.

Referenties

Ik werk voor o.a. de volgende organisaties als zijnde SEO consultant:

Easy Generator       PaperWise

Lees ervaringen over de samenwerking met mij als SEO consultant.

Veelgestelde vragen SEO consultant

Wat is een SEO consultant?

Een SEO specialist is een zelfstandige professional die bedrijven helpt met het behalen van hogere rangschikkingen in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Wat doet een SEO consultant?

Een SEO specialist optimaliseert de website naar gelang de bekende voorschriften van Google en praktijkervaring.

Wat kost een SEO consultant?

De gemiddelde SEO specialist in Nederland vraagt een uurtarief van rond de 25 (beginner) tot 150 (expert) Euro per uur.

Waarom reken jij zo lage tarieven?

Ik houd de kosten zowel op zakelijk als persoonlijk vlak zo laag mogelijk. De enige wederkerende kosten die ik heb zijn eigenlijk de abonnement op professionele SEO tools zoals Ahrefs, SEMrush en Majestic. Om te slagen met SEO moet er doorgaans veel werk verzet worden. Met uurtarieven ten noorden van 50 Euro, wordt het al snel te kostbaar voor veel bedrijven om zoden aan de dijk te kunnen zetten. Met 4 uur SEO werk per maand kom je er simpelweg niet. En dat is wat ik uiteindelijk wil: een mooi resultaat neerzetten. Alsmede, wil ik niet dat een klant vrees heeft om mij te mailen met vraagstukken of problemen omdat ze bang zijn voor uurtje factuurtje.